X

NEVENKA ARBANAS: Arheologija človeških izkušenj: »meje«
Producent
ODPRTJE RAZSTAVE / GALERIJA KOCKA

NEVENKA ARBANAS: Arheologija človeških izkušenj: »meje«

Odnos med snovjo in dematerializacijo začetnega motiva v raziskovalnem procesu. V širšem smislu lahko delo hrvaške grafičarke Nevenke Arbanas razumemo kot poskus soočenja z realnostjo našega življenja in neizprosnimi dogodki.

 

Razstavo v Galeriji Kocka v sklopu letnega programa predstavlja DLUD.

 

***

Ivana Rončević Elezović:
Pravljični svet Nevenke Arbanas
 
Osnovna elegičnost umetnosti Nevenke Arbanas je še posebej potrjena z uspešnim ciklusom Listi iz leta 2010 in dalje. Ta ciklus zaznamuje procesualnost serijskih variacij motivov lista v različnih kombinacijah. Pri tem je ena njegovih ključnih značilnosti gradnja celotnih ambientov razstavnih prostorov. 


Uprizoritvena strategija recentnih razstav Nevenke Arbanas pomeni prestopanje meja likovnih zvrsti in medijev, v katerih se grafični papir razume in interpretira kot skulptura, kar najdemo tudi v razstavni praksi grafika Marija Čaušića iz Osijeka. Arbanasova ustvarja nenavadne postavitve, ki dobivajo pomen, ki je enak in komplementaren naravi njenih odtisov, s preboji v prostor predimenzioniranih, monumentalnih grafik, ki »curijo« po galerijskih tleh ali pa so nekonvencionalno umeščene v prazna središča razstavnih prostorov, kot denimo na postavitvi razstave Listi v zagrebški galeriji Bačva leta 2016.


Lirični pridih elegij Nevenke Arbanas gradi meditativna in melanholična atmosfera kot pomembna determinanta moderne umetnosti nasploh in v prizorih, ovitih v fluide sanj njenega pravljičnega sveta, ki v misli vabijo atmosfere sanjskih legend Marca Chagalla in njihov nadrealistični trenutek kot eden možnih ključev za branje te umetnosti. 


Za umetnico Nevenko Arbanas je na poseben način značilna kakor iz sna blaga nežnost ambienta. Obenem preseneča spretnost, s katero na visoki umetniški ravni deluje v svojih grafikah na dveh poljih: hkratnosti aluzije na konkretnost in objektivnost izhodiščnega motiva ter njegovega transponiranja v področja metafore, simbola. Posledica tega je kompleksno večplastno razmerje med materijo in dematerializacijo izhodiščnega motiva v procesu, ki ga lahko razumemo kot raziskovanje, kot nekakšno arheologijo človekove izkušnje (human condition), interpretirane arhetipsko, na splošno ali posamično, intimno, kot na razstavi Spomini leta 2014 v Studiu Josip Račić zagrebškega Narodnega muzeja moderne umetnosti. Razstava je namreč v elegičnem tonu komemorirala spomin na pota umetničinih prednikov po evropskih bojiščih Galicije in Lvova med prvo svetovno vojno in vzpostavila tragično vez z današnjim trenutkom, ki ne bi mogla biti bolj aktualna.

 
Celoten opus Nevenke Arbanas lahko v širšem smislu na ta način med drugim razumemo kot poskus soočenja z realnostjo našega življenja in neizprosnimi dogodki zgodovine skozi tolažbo elegične lepote, ki omrtviči in skriva surovosti. 
 

***

Akademska slikarka in grafičarka Nevenka Arbanas (*1950) je diplomirala leta 1975 na oddelku za grafiko na zagrebški Akademiji za likovno umetnost pri prof. Albertu Kinertu. Na isti ustanovi je dve leti kasneje magistrirala iz grafike. 

V grafičnih tehnikah se je izpopolnjevala v Franciji v Atellieru 17 Stanleya Williama Hayterja v Parizu (1986), na Češkem na Likovni akademiji v Pragi v razredu L. Čepelaka (1988) in na Nizozemskem. 

Od leta 2000 do 2017 je službovala kot profesorica na Akademiji za likovno umetnost Univerze v Zagrebu. 

Na temelju umetniških dosežkov v realizaciji umetniškega projekta in pisnega dela »Listi / ustvarjanje asociacij pri gledalcih grafičnega odtisa« je leta 2017 dosegla akademsko stopnjo doktorice umetnosti na področju likovnih umetnosti.

Sodelovala je na več kot 200 skupinskih in čez 60 samostojnih razstavah.

Nevenka Arbanas je hrvaška umetnica, znana praktično izključno kot grafičarka. Leta 2018 je na razstavi v Galeriji Klovićevi dvori v Zagrebu predstavila samo in edino svoje grafike. Od takrat jo imenujejo »prva dama hrvaške grafike«. Na tej veliki retrospektivni razstavi je predstavila 350 svojih del in obeležila pol stoletja kariere, z besedili v katalogu pa sta jo pospremila Tonko Maroević in Luko Paljetak. 

Izraža se z monokromnimi in kolorističnimi kompozicijami. Uporablja različne, najpogosteje kombinirane tehnike in z grafičnimi metodami dosega slikarske efekte. Njenim umetniškim grafičnim dosežkom pripisujejo brisanje meje med grafiko in sliko.

 

 

Izbor nagrad: 

1985. Nagrada za grafiko Ex aequo na X. bienalu Slavoncev v Osijeku

1994. Premija HAZU, na 18. zagrebški razstavi grafike, Kabinet grafike HAZU

2003. Nagrada Hrvaškega društva likovnih umetnosti za najboljšo razstavo leta v Galeriji Forum, Zagreb

2007. Nagrada za napredek grafične umetnosti na 3. mednarodnem grafičnem bienalu v Splitu

2012. Nagrada žirije na 6. hrvaškem trienalu grafike, Kabinet grafike HAZU

2017. Grand prix na 1. mednarodnom trienalu grafike v Livnem, BiH

2019. Državna nagrada 'Vladimir Nazor ' za življenjsko delo na področju likovne umetnosti za 2018. 

 

Izbor samostojnih razstav:

1983. Salon Galerije Karas, Zagreb; Galerija J. Klović, Rijeka; Galerija grafike Energoinvesta, Sarajevo

1989. Galerija Akademije vytvarnich umeni, Praga

1993. Salon Galerije Karas, Zagreb

1994. Umjetnički paviljon Juraj Šporer, Opatija

1997. Kabinet grafike HAZU, razstava grafike ob priložnosti premije HAZU, Zagreb

1998. Galerija Sv. Krševan, Šibenik; Mestna hiša, Bonn, Nemčija; Galerija Galženica, Velika Gorica

1999. Cankarya Belediyesi, Ankara, Turčija

2000. Galerija Juraj Klović, Rijeka

2001. Galerija Krka, Novo Mesto, Slovenija

2002. Galerija Galženica (risbe, grafike), Velika Gorica

2003. Galerija Forum, Zagreb; Gallery Art factory, Praga, Češka Republika; Galerija 'Krško', Krško, Slovenija; Galerija 'Krka', Ljubljana, Slovenija

2004. Galerija likovnih umjetnosti, Osijek

2005. Klašter Zlata Koruna, Česky Krumlov, Češka Republika; Bibliotheque Centrale, Mulhouse, Francija; Gradski muzej, Galerija Oranžerija (ambientalna grafika), Vukovar

2006. 'Grafike 2003.-2007.', Galerija umjetnina, Split

2007. Lamutov likovni salon, Kostanjevica na Krki, Slovenija

2010. Studio Moderne galerije Josip Račić, 'Listovi', Zagreb

2014. Studio Moderne galerije Josip Račić, 'Sjećanje', Zagreb

2015. HDLU, Galerija Bačva, Zagreb

2018. Galerija Klovićevi dvori, 'Nevenka Arbanas – retrospektiva', Zagreb

2019. Franjevački muzej i galerija Gorica, Livno, BiH

Nazaj na seznam