X

NETOPIR
Avtor
Johann Strauss / Oton Župančič
Producent
KOZINOV ABONMA IN IZVEN / Zavod Novo mesto

NETOPIR

ZAPLETENA ZGODBA PRETVARJANJ, PREOBLAČENJ, SPLETKARJENJA IN SPRENEVEDANJA KOT ILUZIJA GLEDALIŠČA V GLEDALIŠČU.

 
Johann Strauss / Oton Župančič
NETOPIR
Zavod Novo mesto
 

Johann Strauss, glasba

Oton Župančič, slovenski libreto

Opereta v treh dejanjih, ki bo premierno uprizorjena 8. decembra 2022, traja dve uri in pol ter ima odmor.

ZAPLETENA ZGODBA PRETVARJANJ, PREOBLAČENJ, SPLETKARJENJA IN SPRENEVEDANJA KOT ILUZIJA GLEDALIŠČA V GLEDALIŠČU.
 

Netopir (Die Fledermaus) je opereta v treh dejanjih Johanna Straussa ml. Znano je, da je Strauss partituro končal v šestih tednih, v dvainštiridesetih nočeh. Dvainštirideset je enigmatična številka, številka maratona, ki predstavlja tisto mejo, ko pridemo do zadnjih kapljic svojih moči, skozi vse dvome in preizpraševanja dosežemo katarzo osvojenega cilja, izpolnitev ambicij, celostno zaokroženje dejanja. Zadnje takte je zaključil na silvestrovo leta 1873. Krstno je bila predstava uprizorjena 5. aprila 1874 v Theater an der Wien na Dunaju pod vodstvom skladatelja osebno. Strauss je z Netopirjem od operete segel do glasbene komedije.

 

Zapleteno zgodbo pretvarjanj, preoblačenj, spletkarjenja in sprenevedanja sta po motivih Benedixove farse napisala libretista Karl Haffner in Richard Genée. Novomeška uprizoritev ostaja zvesta izvirnemu libretu, hkrati pa zgodbo aktualizira z namenom odpiranja novih možnosti njene interpretacije. Torej se odmika od klasične uprizoritve legendarnega Netopirja. Protagonisti zgodbe v tej uprizoritvi postanejo »igralci«, ki vstopajo v različne vloge, se pod »maskami« takih in drugačnih stereotipov (mož, žena, sobarica, ljubimec ...) zabavajo ter sami sebi ustvarjajo gledališko predstavo. Na ta način dejanje kot iluzijo prestavljamo kot »gledališče v gledališču«.

 

Kaj to pomeni? Vsi v življenju igramo različne vloge, se na trenutke postavljamo v vloge nekih drugih ljudi, se v njih prikrijemo ali izpostavimo, zasučemo dogajanja in preusmerimo tokove odnosov in posledic, na ta način pa ustvarjamo nove svetove, nove izzive, nove rešitve in nova zrcala. Včasih pridemo do točke, ko se moramo spet oblikovati, poiskati samega sebe v vseh vlogah, ki jih igramo, in se vprašati, kdo v resnici smo – tisti, ki zgodbo piše, ali tisti, ki jo bere.

 

Transformativna moč gledališča, ki jo v novomeški uprizoritvi Netopirja preizkušamo in okušamo, gledalcem ponuja večplastno, celostno izkušnjo, ki se dotakne tudi njihovih globin. Dvainštirideset kot odgovor na vsa vprašanja. 

 

V opereti nastopajo:

Klemen Torkar: Eisenstein
Gregor Ravnik: Alfred
Aleksandra Radovanović: Adela
Jerica Steklasa: Rozalinda
Irena Yebuah Tiran: Orlovski
Marko Erzar: Frank
Lovro Korošec: Dr. Falk
Srđan Milovanović: Žabkar
Lucas Somoza Osterc: Slepko
Karmen Lavrinšek, Ema Starešinič: Ida

Nejc Bukovec, Maria Shilkina: Ivan


 
Zbor:
Karmen Lavrinšek, sopran, Ema Starešinič, sopran, Alja Suljič, sopran, Anamarija Povšič, alt, Veronika Makovac, alt, Karmen Dekleva, alt, Maria Shilkina, alt, Tomaž Kavšek, tenor, Jure Pustoslemšek, tenor, Aljaž Košič, bas, Jernej Kalin, bas, Nejc Bukovec, bas, Gabrijel Voje, bas
 
Plesni ansambel: Ika Dujić Vrtačnik, Pia Dujić Vrtačnik, Tina Atanasovski, Zala Zorn, Ula Mikoš, Nina Lazar

 

Režija: Eva Hribernik
Scenografija: Jaro Ješe
Kostumografija: Sandra Dekanić
Koreografija: Mojca Horvat
Glasbeni vodja in dirigent: Jakob Barbo

 

Produkcija: Zavod Novo mesto

Aleš Makovac, direktor
Bojan Bencik, vodja projekta
Matevž Novak, koordinator za kulturo / zborovodja
Primož Cigoj, tonski mojster
Tomaž Tomašič, lučni mojster
Sandra Hrovat, urednica
Domen Bohte, izvršni producent

Fotografija: Boštjan Pucelj

Naslovna grafika: Unsplash

 

 

***

Dobrodošli v kabaretu!

Zgodba je postavljena v majhno kabaretno gledališče, v katerem deluje igralska skupina. 

Vodja skupine je dr. Falk, ki je doživel javno sramoto, ko so ga našli na klopi v parku, oblečenega v kostum Netopirja. Takrat je dr. Falk sebe doživel kot drugačnega, družbi neprimernega in neustreznega.

Dr. Falk skupaj z igralci raziskuje odraz posameznika znotraj družbe. 

Igralci po dolgem potovanju vstopanja v različne vloge, tako kot to vsak dan počnemo tudi sami, na koncu izstopijo iz svojih vlog in gledalcem zapojejo napitnico življenju. Ustvari se nov prostor, svet veselja in radosti. Naj živi glasba, naj živi Netopir!

Prvo dejanje: Svet (lažne) morale
Igralci se vživljajo v karikirane vloge, ki na komičen način prikazujejo zlaganost družbe. Interpretirajo svet, v katerem znotraj družbene konvencije posameznik zataji svojo pravo naravo, ki leži nekje izven pravil.

Drugo dejanje: Svet poželenja in užitka
Igralci se prepustijo ugodju in užitku. V takem okolju živijo svojo pravo naravo in preprosto so, kar so. Posameznikom je dovoljeno, da se prepustijo notranjim impulzom, se prosto izrazijo in tako potešijo vse svoje želje. 

Tretje dejanje: Svet resničnosti 
Igralci se znajdejo v globini lastnega bivanja, kjer iščejo stik z resnico. Vsak na svoj način poskuša usklajevati skrajnosti svetov znotraj sebe. Tudi Žabkar še ni našel ravnovesja med notranjimi vzgibi in pričakovanji družbe. Stroga moralna načela družbe in pravila v njem ustvarjajo nenehen pritisk in občutek krivde. Zaradi tega postaja nesrečen in jezen. Ne glede na to pa nas njegova ranljivost navdihuje in odpira vrata za našo lastno preobrazbo. 


 
 

 

Nazaj na seznam