X

RAZVOJ VIZUALNE PISMENOSTI IN IZKUŠNJA UMETNOSTI V ŽIVO / nacionalni medresorski strokovni posvet o kulturno-umetnostni vzgoji
Producent
STROKOVNI POSVET / BREZPLAČNE VSTOPNICE

RAZVOJ VIZUALNE PISMENOSTI IN IZKUŠNJA UMETNOSTI V ŽIVO / nacionalni medresorski strokovni posvet o kulturno-umetnostni vzgoji

Vizualno pismenost definiramo kot sposobnost branja in interpretiranja vizualnih podob; gre za primarno pismenost in del osnovne kompetence 21. stoletja. Dnevno nas obkrožajo informacije, ki temeljijo v vizualnemu jeziku, vključujejo vizualno simboliko in uporabljajo komunikacijske načine, ki zahtevajo specifično razbiranje vsebin – vizualno mišljenje.

 

Posvet, ki povezuje izobraževalce in kulturno umetniške snovalce, namenjamo strokovnim delavcem s področja vzgoje in izobraževanja ter kulture in zainteresirani širši javnosti. 

Nacionalni posvet na temo razvoja vizualne pismenosti v razmerju med kulturnimi ustanovami in vzgojno-izobraževalnimi zavodi bo potekal po zaključku medresorskega projekta Tedna umetnosti v vrtcih in šolah, katerega častni pokrovitelj je Slovenska nacionalna komisija za UNESCO.

 

NACIONALNI MEDRESORSKI STROKOVNI POSVET O KULTURNO-UMETNOSTNI VZGOJI

RAZVOJ VIZUALNE PISMENOSTI IN IZKUŠNJA UMETNOSTI V ŽIVO 
Kulturni center Janeza Trdine, Novo mesto
ponedeljek, 27. maj 2024, 8.30–17.30

 

>>>>>>> PRIJAVA

______________________________________________________________________________________

PROGRAM 

8.30–9.15 / Zbor udeležencev, akreditacija in prevzem darilne vrečke

 

______________________________________

1. DEL

 

9.15–9.30 / Pozdravni nagovori

9.30–9.45 / Nada Požar Matijašič / Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje RS: Predstavitev dokumenta, ki je bil sprejet na tretji svetovni UNESCOvi konferenci o kulturno-umetnostni vzgoji v Abu Dabiju

Na letošnji UNESCO 3. svetovni konferenci o kulturno-umetnostni vzgoji so ministri in predstavniki držav z vsega sveta potrdili dokument, ki določa okvir in smernice za razvoj kulturno-umetnostne vzgoje. S sprejetjem dokumenta so prepoznali nepogrešljiv prispevek kulture in umetnosti k celostnemu in vključujočemu razvoju posameznikov in družb ter podprli nadaljnja svetovna in nacionalna prizadevanja o povezovanju izobraževalnih in kulturnih resorjev. Predstavljen bo kratek oris dokumenta in skladnost z aktualnim dogajanjem v vzgojno-izobraževalnem ter kulturnem prostoru.

                             

Začetek zbiranja vprašanj obiskovalcev preko aplikacije.

Posvet na ustvarjalni način interpretira slikar Jože Kotar.

 

9.45–11.15 / Plenarni predavanji

 

9.45–10.30 / Ciril Horjak / ilustrator, stripar, likovni pedagog in prejemnik nagrade Prešernovega sklada za leto 2023: Človeštvo za preživetje potrebuje likovno pismenost

»Ves svet se maje, jaz pa rojen, da mu ravnam tečaje,« pravi Hamlet v slovenskem prevodu Milana Jesiha. Stripar in ilustrator Ciril Horjak neravnovesje naše nove resničnosti komentira v risbi in besedi. Je eden tistih ljudi, ki verjame, da sta za rešitev človeštva potrebni tudi likovnost in dobra stara obrt. To zagovarja z vso epistemološko strastjo, ki jo premore, zato mu velja prisluhniti.

Ciril Horjak, ki se večkrat podpiše s psevdonimom dr. Horowitz, je med najbolj prepoznavnimi avtorji slovenske karikature in stripovske umetnosti. Rojen v Slovenj Gradcu, delujoč v Ljubljani, diplomiral je na Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani pri profesorjih Jožefu Muhoviču in Milanu Eriču. Doslej je izdal vrsto avtorskih stripov in soustvaril različne stripovske almanahe, svoje karikature pa je objavil v številnih domačih in tujih revijah in časopisih. Za svoje delo je prejel več mednarodnih in domačih nagrad, med drugim ga je leta 2017 nagradilo tudi Društvo novinarjev Slovenije za izstopajoče novinarske dosežke.

 

10.30–11.15 / Katarina Dajčman / umetnostna zgodovinarka in kustosinja / Dolenjski muzej Novo mesto: Razvoj vizualne pismenosti in izkušnja umetnosti v živo

Katarina Dajčman predstavlja izjemen pomen doživetja umetnine v živo znotraj muzeja ali galerije. Izpostavlja raznolikost »branja« in interpretiranja likovnih del v različnih kontekstih, vključno z vizualnimi podobami, ki jih srečujemo v javnem prostoru. Dotika se tudi vprašanj, kako je razvoj umetnostnozgodovinske stroke vplival na napredek vizualizacije pri podajanju vsebin.

Katarina Dajčman je umetnostna zgodovinarka, zaposlena kot kustosinja v Dolenjskem muzeju Novo mesto.  Ukvarja se z lokalno in regijsko likovno umetnostjo od baroka do sodobnosti. Postavlja avtorske razstave in deluje kot kuratorka razstav sodobnih likovnih ter vizualnih ustvarjalcev. Je avtorica več razstavnih katalogov, besedila objavlja v različnih publikacijah in revijah. Je članica Slovenskega umetnostnozgodovinskega društva ter Slovenskega muzejskega društva.

 

11.15–11.30 / Odmor

 

11.30–12.45 / Predstavitev primerov dobrih praks

V slovenskem šolskem prostoru je mogoče velikokrat najti navdihujoče primere dobrih poučevalnih praks s področja umetnosti. Nekateri izmed primerov se še posebej dotikajo področja vizualne pismenosti, ki jo pedagogi skupaj z mladimi razvijajo skoz igro, ob neposrednem delu z umetninami, v sodelovanju z institucijami s področja umetnosti, ob medpredmetnem povezovanju ter povezovanju z drugimi področji umetnosti. Skozi deset primerov dobre poučevalne prakse predstavljamo učinkovite pristope na raznolikih ravneh.

 

>>> Jakčeva steza (vrtec in 1.–5.razred OŠ) 

1. Klavdija Kotar / JSKD OI Novo mesto: Do meja hotenj in zmožnosti … ustvariti prostor, da se razkrije ustvarjalnost

V okviru delavnic ustvarjamo pogoje za ustvarjalno delovanje, širimo splošno likovno razgledanost in spodbujamo k individualnemu umetniškemu ustvarjanju do meja posameznikovih zmožnosti in hotenj. Raznovrstni programi omogočajo našim udeležencem bodisi sistematično poglabljanje v eno likovno temo, bodisi prehajanje s področja na področje ter širjenje likovnega obzorja. 

2. Lavra Fabjan / Dolenjski muzej: Krepitev vizualne pismenosti skozi ustvarjalne delavnice / Dolenjski muzej v sodelovanju z vrtci in nižjimi razredi OŠ

Če želimo, da bodo ljudje radi obiskovali muzeje, moramo poskrbeti, da bodo že najmlajši obiskovalci začutili, da je neposredni stik s predmeti iz preteklosti zanimiv. Izkušnje kažejo, da drži dejstvo: kar slišimo, pozabimo, kar vidimo, si zapomnimo in kar naredimo, znamo.

3. Meta Potočnik / Vrtec Pedenjped: Vrtec na obisku v kulturni ustanovi

Razvijanje kulturne zavesti in sprejemanje kulture in umetnosti je pomemben delež v najzgodnejšem obdobju življenja vsakega posameznika. V vrtcu Pedenjped dajemo dojemanju umetnosti še poseben poudarek skozi dodatne dejavnosti.

4. Katja Štesl / Stripburger: Živel strip! Živela Animacija!

Strip kot multimodalno besedilo, kjer se prepletata dva koda branja; verbalni in vizualni kod s svojo igrivostjo in možnostjo lastnega izraza že od nekdaj nagovarja mlade k branju in ustvarjanju. Festival Živel strip! Živela Animacija! preko stripa že vrsto let razvija vizualno pismenost med mladimi ter spodbuja mlade stripovske avtorje k zapisu svojih doživetij znotraj kadrov in oblačkov.

5. Matjaž Geder, Hedviga Kovač, Miran Flegar / OŠ II Murska Sobota in OŠ dr. Antona Trstenjaka Negova: Razvoj vizualne pismenosti mladih skozi aktivnosti v galerijskem prostoru (Galerija Božidar Jakac, Kostanjevica na Krki in 4. CestArt Festival Gornja Radgona)

Predstavitev primera dobre prakse posega v vizualno pismenost skozi tri projekte dveh med seboj povezanih osnovnih šol: Kultura skozi petje, Likovne delavnice v galeriji Božidar Jakac ter 2. Razstava dveh osnovnih šol z izdelki "NE - BESNE ŽIVALI" na 4. CestArt Festivalu Gornja Radgona.

 

>>> Lamutova steza (6.–9. razred OŠ in srednje šole)

1. Uroš Strugar / OŠ Grm: Likovne kolonije / Vizualna pismenost raste s pomočjo praktičnega spoznavanja različnih likovnih govoric

Likovne kolonije nudijo učencem rast vizualne pismenosti s pomočjo praktičnega spoznavanja različnih likovnih govoric s pomočjo mentorjev oz. njihovih tolmačenj likovnega sporočanja na tovrstnih srečanjih in so zaželeno in uspešno dopolnilo primarnemu osnovnošolskemu likovnemu izobraževanju.

2. Tamara Rifelj / Ekonomska šola Novo mesto: Krepitev vizualne pismenosti in video delavnice 

V sodelovanju s kulturnimi ustanovami in izborom kakovostnih vsebin, ki so prilagojene sodobnemu času in tehnologiji ter miselni naravnanosti mladih, ustvarjamo prostor za razumevanje, izražanje in ustvarjanje naših dijakov.

3. ddr. Lorena Mihelač / Srednješolski center Novo mesto: Preplet vizualnega in glasbenega: novi pristopi k percepciji umetnosti

Vizualna in glasbena umetnost se ne zdita povezani, vendar je dandanes v sodobnih kulturah njihov preplet vse bolj običajen in pomemben. Eksperimentirati s prepletanjem vizualne in glasbene umetnosti pomeni raziskati nove izrazne možnosti in obogatiti vseobsegajočo lastno izkušnjo.

4. Sabina Mattersdorfer / OŠ Jožeta Moškriča: Razvoj vizualne pismenosti mladih s fotografijo in animiranim filmom

Fotografija in animirani film pritegneta pozornost učencev in jih še bolj motivirata k likovnem ustvarjanju in k razvijanju lastne vizualne pismenosti. Predstavitev ponuja vpogled v primere fotografiranja po postopku risanja s svetlobo ter oblikovanja animiranih filmov osnovnošolcev.

5. Klavdija Kotar / JSKD OI Novo mesto: Do meja hotenj in zmožnosti … ustvariti prostor, da se razkrije ustvarjalnost

V okviru delavnic ustvarjamo pogoje za ustvarjalno delovanje, širimo splošno likovno razgledanost in spodbujamo k individualnemu umetniškemu ustvarjanju do meja posameznikovih zmožnosti in hotenj. Raznovrstni programi omogočajo našim udeležencem bodisi sistematično poglabljanje v eno likovno temo, bodisi prehajanje s področja na področje ter širjenje likovnega obzorja. 

 

12.45–13.45 / Odmor za kosilo

Zaključek zbiranja vprašanj 

 

13.45–14.30 / Okrogla miza: Krepitev vizualne pismenosti skozi obisk umetnosti v živo in odgovori na zbrana vprašanja

Okrogla miza z izhodiščem v naslovni temi posveta si postavi vprašanje:  kakšna  je in kakšna naj bo izkušnja umetnosti v živo, da bomo razvijali vizualno pismenost? 

Sodelujejo: Vlasta Henigsman / OŠ Belokranjskega odreda Semič; Lili Šturm / MGLC  Ljubljana; Primož Krašna / Zavod RS za šolstvo, Teden umetnosti v šoli

Moderatorka: Nina Ostan / Zavod RS za šolstvo

 

______________________________________

2. DEL

 

14.30–17.30 / Sklop predstavitvenih delavnic in obisk razstavnih prostorov v Novem mestu:

 

• Likovna delavnica (JSKD OI Novo mesto)

GRAFIČNA DELAVNICA 

Udeleženci se bodo seznanili z različnimi grafični tehnikami, podrobneje pa bodo spoznali grafične tehnike visokega tiska. 

SLIKARSKA DELAVNICA 

Udeleženci se bodo seznanili z osnovnimi barvnimi teorijami (barvni krog, mešanje barv, barvno skladje, modulacija), razlika med risbo in sliko, pozitivni in negativni prostor slike.  

• Voden sprehod po Novem mestu / vizure in vizualne točke (dr. Tomaž Slak, u.d.i.a.)

Sprehod z mestnim arhitektom in profesorjem na Fakulteti za arhitekturo dr. Tomažem Slakom ter opazovanje prostora ob strokovni razlagi o prenovi starega mestnega jedra, o podrobnostih v arhitekturni zasnovi, ki na prvi pogled niso opazne, a so zaznavne, o pogledih, s katerih opazujemo arhitekturo in še o marsičem.

• Delavnica stripa (Matej Kocjan)

Likovna delavnica »Stripo-uk« udeležence vpelje v načine in orodja, s katerimi lahko vključimo strip v poučevalni proces kot uvodno motivacijo, razlago in predvsem ustvarjalen odziv učencev na določeno temo/snov, ki jo obravnavamo v razredu.  

• Igriva arhitektura za odrasle (Natalija Zanoški, mag. arh.)

Ali mora biti ta hiša ravno taka?Podali se bomo v ozadje ustvarjalnega sveta nastajanja enodružinskih hiš in si ob koncu odgovorili na naslovno vprašanje slovenskega arhitekta Edvarda Ravnikarja, ki se je rodil v Novem mestu.

• Ogled novomeških razstavnih prostorov in razstav

Galerija Dolenjskega muzeja (Življenje na tej in oni strani – Novo mesto pred 3000 leti), Jakčev dom (Stalna likovna razstava Dolenjskega muzeja: Božidar Jakac), Galerija Ulti (Andreja Schwenner: Linija), Galerija Kocka (Vladimir Leben: Ogrožena Vrsta)

 

 

PRIJAVA

Na brezplačno strokovno usposabljanje se prijavite z e-prijavo, ki jo najdete na www.kcjt.si/galerija-kocka

Zaradi učinkovitejše organizacije in zaradi omejitev udeležbe na posameznih dogodkih prijavo posredujte čim prej, najpozneje do 20. maja 2024. Udeleženci celodnevnega posveta prejmejo potrdilo o udeležbi na strokovnem usposabljanju. E-prijava je potrebna tudi, če se želite udeležiti le posameznih programskih dogodkov.

 

Organizatorja posveta: Zavod Novo mesto / Galerija Kocka in Zavod RS za šolstvo
Soorganizatorji in partnerji: Ministrstvo za kulturo RS, Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje RS, JSKD OI Novo mesto, Dolenjski muzej Novo mesto, Vrtec Pedenjped Novo mesto
Programsko-organizacijski odbor: Sandra Hrovat, Lili Šturm, Nina Ostan, Primož Krašna, Nada Matjašič Požar, Vladimir Pirc, Nataša Bucik

Galerija

Nazaj na seznam